“Incourante voorraden en back-orders tot het verleden laten behoren.”

Hycult Biotech laat concurrentie achter zich door slimme automatiseringsslag!

Hycult Biotech is gespecialiseerd in de productie en ontwikkeling van antilichamen, proteïnen en daaraan gerelateerde ELISA-testkits. Antilichamen zijn afweerstoffen die voorkomen in het menselijk lichaam. Naast de wereldwijde verkoop van de antilichamen aan (medische) onderzoekscentra ontwikkelt Hycult Biotech, in nauwe samenwerking met onderzoekers over de hele wereld, testkits (ELISA’s). Deze testkits worden gebruikt om specifieke typen ontstekingen die een mens onder de leden kan hebben, vast te stellen. In deze wereldwijde markt richt Hycult Biotech zich op de onderzoeksmarkt, aldus Linda Keizer, Order & Logistics Manager, bij Hycult Biotech.

‘Een betere kwaliteit van leven’

Linda Keizer vertelt: “In 1994 kwamen een wetenschapper en commerciële man samen en is Hycult Biotech ontstaan. Beide heren wilden de onderzoekswereld verrijken door een betere toegankelijkheid voor onderzoekers tot nieuwe antilichamen en het ontwikkelen van testkits. Met het uiteindelijke doel de mens een betere kwaliteit van leven te bieden. Wij focussen ons op een klein stukje van de markt, namelijk de aangeboren immuniteit. Daarnaast hebben wij veel kennis in huis. Wij leveren kwalitatief sterke producten. Met als kers op de taart: we produceren in huis!”

Tijd voor automatisering

“Het productieproces verliep via een geschreven blaadje of per e-mail. Daarnaast werkten we veel in Excel. Zo keken we naar een globale schatting van de voorraad en werd de voorraad handmatig afgeschreven. Consequentie? Inefficiënt werken. Zoals te vroeg produceren, veel extra marge in het productieproces berekenen en vooral veel, te veel produceren waardoor er incourante voorraad ontstond. Met de groei die wij doormaakten was langer werken in Excel onmogelijk. Kortom, tijd voor een slimme automatiseringsslag, aldus Linda!”

Integrale oplossing

Na het vergelijken van een aantal standaard pakketten, hebben we voor Exact gekozen. We hebben voor Exact gekozen omdat het een integrale oplossing is, al onze bedrijfsprocessen in één systeem! Zo kun je in Exact bijvoorbeeld heel makkelijk een minimale voorraad bij een product neerzetten. Back-orders zijn daardoor verleden tijd. Ook werd er een enorme tijdwinst op de productievloer behaald. We kunnen nu onze groei borgen, met hetzelfde aantal mensen. Ons inzicht en vertrouwen op onze systemen is met 100% toegenomen.

In 2012/2013 hebben we na de implementatie van Exact de incourante voorraad opgeruimd en meer dan 25% weg moeten gooien. In 2017 hebben we nog een ronde gedaan en daarna hebben we onderscheid gemaakt in ‘voorraadgestuurd’ versus ‘ordergestuurd’ produceren. Dat zijn zaken waar we vroeger echt niet aan konden denken.

Integraal documentbeheer

Om onderscheidend te kunnen blijven leggen wij onszelf een hoge kwaliteitsnorm op. Zo moeten we voldoen aan de ISO 13485, daarnaast streven wij te werken volgens GMP, Good Manufacturing Practice. Dat betekent o.a. dat we alle documenten op een juiste manier moeten documenteren. In het verleden ging dat op papier en van bureau naar bureau. Met enige regelmaat kwam de vraag, “waar ligt het nu?”. Zo’n procedure werkt op papier goed, maar in de praktijk merk je dat dit rommelig verloopt en niet inzichtelijk is, aldus Linda. Daarom hebben we AB gevraagd mee te denken voor een documentbeheersysteem.

Bekijk onze events
Bekijk alle events

Wij helpen u
graag verder!

088 456 1234

Afspraak maken

---