De consultants van Lean Improvers leggen continu zaken bloot die je bedrijf efficiënter maken

Rondaan verdubbeld haar leverbetrouwbaarheid dankzij Lean Improvers!

Zelf je bedrijfsprocessen analyseren en effectiever maken is mooi, maar kent een natuurlijke bovengrens. Verbetermoeheid en bedrijfsblindheid kunnen de kop opsteken. Rondaan’s Carrosserie- en Wagenbouw B.V. zag die grens op tijd en schakelde de externe adviseurs van Lean Improvers in. Pieter Dirk Rondaan, directeur en mede-eigenaar van Rondaan’s Carrosserie- en Wagenbouw B.V.: “Zij leggen continu zaken bloot die in je bedrijf efficiënter kunnen.”

Familiebedrijf Rondaan, opgericht in 1915 in het Friese Berlikum, is in vier generaties uitgegroeid tot gespecialiseerde fabrikant en serviceorganisatie van klantspecifieke transportmiddelen. Pieter Dirk Rondaan: “Onze focus ligt op hydraulische laad- en lossystemen en bijpassende aanhangwagens en gemeentematerieel zoals zoutstrooiers en sneeuwschuivers.”

Aansluiten op snel veranderende markt

In 2011 nam de huidige vierde generatie het roer over: “Het was tijd om in beweging te komen, want onze klanten deden dat ook. Er stond weliswaar een mooi bedrijf met een ambachtelijke oorsprong, maar we zagen in dat we moesten schakelen op een markt die niet stilstond en snel veranderde. Vanuit een intensieve professionaliseringsslag hebben we vervolgens heel veel zaken opgepakt, van de financiële administratie tot en met de werkvloer.” Tien jaar lang was er op eigen kracht continu verbeterd en gemoderniseerd met als doel: nog effectiever produceren met behoud van het opgebouwde ambachtelijke vakmanschap. Uiteindelijk liep Rondaan tegen haar eigen glazen verbeterplafond aan. Pieter: “Ondanks dat we heel druk waren met verbeteren, stonden we toch stil. Het was voor ons na tien jaar verbeteren lastig om even afstand te nemen.”

Verbeteren op detailniveau

Pieter Dirk: “We kwamen in contact met Lean Improvers (LI). Zij zijn specialist in het optimaliseren van bedrijfsprocessen in de industrie. Eerst hebben we samen onze bedrijfsprocessen gedetailleerd in kaart gebracht. Dit deden we aan de hand van één van onze meest uitgebreide en complexe projecten: het ontwerpen en bouwen van een kraan-/bakwagen. Dat hele proces is compleet gefileerd op basis van deze vragen: wat doen we nu en wat kan beter? Bijzonder is dat hoe gedetailleerder je zo’n proces ontleedt, hoe beter je ziet waar en waarom het fout kan gaan. Je merkt dan dat vastgeroeste aannames helemaal niet kloppen. We leerden dat de werkinput al helemaal aan het begin moet kloppen, dus de input die verkoop levert voor het vervolgproces. Mogelijke omissies werken heel lang door in de bedrijfsketen. Een enorm leerpunt waar we aan zijn gaan werken, samen met LI. We brengen nu door het hele proces heen onze basisinformatie op orde en optimaliseren de overdracht van informatie binnen de bedrijfsprocessen.”

Anders leren denken en doen door diepgravende vragen te beantwoorden

Pieter: “LI is heel goed in het stellen van diepgravende vragen om op die manier zaken helder te krijgen. Zij hebben ons überhaupt geleerd te denken in processen en vooral: de efficiency en kwaliteit daarvan. Ook hebben we met elkaar helder gekregen welke zaken we eerst wilden optimaliseren.” Dit nieuwe denken is vervolgens omgezet in doen: “We hebben onze werkzaamheden beschreven in een Carrosserie Afloop Schema (CAS), een totaaloverzicht van al onze bedrijfsprocessen die nodig zijn om tot ons eindproduct te komen. Eveneens hebben we een overall planning opgesteld. Nu sturen we op het tijdig bestellen van de long leads en minder op tussentijdse bestellingen.”

Fysieke aanpassingen

Ook heeft Rondaan, na overleg met LI, haar werkplaats strakker ingericht, daar liepen eerst alle werkzaamheden door elkaar. Nu kent de bedrijfshal gescheiden afdelingen voor ruwbouw, spuiten, repareren en afmontage. Pieter Dirk: “Alle bewegingen om materialen en gereedschappen te pakken zijn maximaal gereduceerd. Je ziet daardoor meer structuur, rust en veiligheid ontstaan. Ook realiseren we een enorme tijdswinst.”

Medewerkers betrekken

Rondaan betrekt door de samenwerking met LI haar medewerkers veel meer bij verbeteringen. Pieter Dirk: “Dit doen we onder andere met zogeheten dagstarts. Elke morgen lopen de productieleider, hoofd werkvoorbereiding en ik door alle afdelingen van het hele bedrijf heen om lopende zaken door te nemen. Wat er die dag speelt, wordt kort benoemd en de medewerkers op alle afdelingen kunnen direct meepraten. Ook zien alle medewerkers de projecten overzichtelijk op borden staan, inclusief de planning en eventuele zaken waar we in zo’n project tegenaan lopen.”

Mooie, nieuwe dynamiek

Deze dagstart tekent de aanpak van LI die van directiekamer tot en met werkvloer doorwerkt; alle medewerkers worden meegenomen in de cultuur van permanent verbeteren. Om hun duurzame inzetbaarheid te ondersteunen kregen de medewerkers ook de gelegenheid om vanuit een eigen verbeterteam met voorstellen te komen. Pieter Dirk: “Ook de medewerkers die hier al heel lang werken en wellicht vanuit een vaste routine handelen, kwamen uiteindelijk los en brachten verbeterideeën in. Al met al leverde ons dit een nieuwe dynamiek in ons familiebedrijf op.”

De basis: complete dossiers en eenduidige start

“We communiceren bijvoorbeeld beter vanuit de werkvoorbereiding op basis van complete dossiers. Gaat de werkplaats aan de slag met een project? Dan hebben we een kick off met de voorman en enkele medewerkers. Ook beweegt dit dossier in elke productiefase op de werkvloer mee. Iedereen weet dus vanuit een eenduidige start wat er verwacht wordt en de productieleider heeft hierdoor meer tijd gekregen om langs de lopende projecten te rouleren, ook met het hoofd werkvoorbereiding. Deze verbeteringen dragen bij aan meer rust, veiligheid, efficiency en leverbetrouwbaarheid.”

De concrete winst van Lean Improvers

Moeiteloos somt Pieter Dirk nog meer voordelen op van de intensieve begeleiding vanuit Lean Improvers: “Onze leverbetrouwbaarheid is enorm gestegen, zowel richting eindklanten en truckdealers als voor keuringsinstanties zoals de RDW. Drie jaar geleden zaten we op 25%, nu op 50%-60% en over één jaar willen wij 75%-90% leverbetrouwbaarheid realiseren. Kortom, we managen veel beter de verwachtingen van klanten en medewerkers.”

Permanent verbeterproces

LI heeft Rondaan geholpen om door hun eigen glazen verbeterplafond te breken en daar zijn zij eigenlijk nog steeds mee bezig. Pieter Dirk: “Zij hebben ons in beweging gebracht naar een volgend niveau in ons bedrijf. We gebruiken LI nu nog steeds als de ‘stok achter de deur’ en zij zijn voor ons de vreemde ogen die ons spiegelen. Elke maand is LI een dag hier aan de slag, we blijven dus frequent samenwerken. Zij helpen ons over onze bedrijfsblindheid heen te stappen. Niet alleen bij mij, maar bij iedereen door betrokken te blijven bij alle afdelingen en daar ook fysiek aanwezig te zijn. Het gaat veel verder dan aan tafel met elkaar praten, we gaan samen écht het bedrijf in en blijven dat doen.”

Bekijk onze events
Bekijk alle events

Wij helpen u
graag verder!

088 456 1234

Afspraak maken